22 - نوامبر - 2012

زیتون می‌تواند از ابتلا به پوكی استخوان پیشگیری كند و سطح قند خون را پایین بیاورد.

تحقیقات گروهی از محققان اسپانیایی نشان می‌دهد؛ افرادی كه از رژیم غذایی مدیترانه‌ای یعنی رژیم غذایی سرشار از میوه و سبزی‌ها به همراه زیتون و روغن زیتون به مدت دوسال استفاده كردند، از استخوان‌های قوی‌تری برخوردار بودند و احتمال ابتلای آنها به پوكی استخوان كاهش یافت.

پیروی از این رژیم غذایی موفق شد تا سطح پروتئین osteocalcin و بسیاری از فاكتورهای رشد استخوان در خون را افزایش دهد و این امر تاثیری پیشگیرانه بر استخوان‌ها داشت و قدرت و استحكام آنها را افزایش داد.

پیروی از این رژیم غذایی و افزایش سطح پروتئین osteocalcin و بسیاری از فاكتورهای رشد استخوان در خون همچنین باعث كاهش خوردگی استخوان مرتبط با بالارفتن سن در زنان و مردان شد و احتمال ابتلا به پوكی استخوان و خطر شكستگی‌ها را كم كرد.
روغن زیتون خواص فراوانی دارد و دفع كننده سنگ كیسه صفراست كه برای این منظور باید آن را با آبلیمو مصرف كرد. همچنین روغن زیتون برای رفع سرفه‌های خشك مفید است.
روغن زیتون برای رفع خارش‌های پوستی نیز مفید است و برای بدن بچه‌هایی كه به نرمی استخوان و كم‌خونی مبتلا هستند؛ روغن زیتون اثر مفیدی دارد و برای رفع پیوره لثه (التهاب لثه) می‌توان روغن زیتون را به روی لثه مالید. همچنین دم‌كرده برگ درخت زیتون تب‌بر و جوشانده آن برطرف كننده رماتیسم است و پماد میوه نارس زیتون برای سوختگی مفید است.

در ادامه برای جلوگیری از پوکی استخوان میتونید از روشهای زیر پیروی کنید:
چربي و روغنها : استفاده روزانه از 2 قاشق مرباخوري ( 10 گرم ) روغن گياهي ،‌( آفتابگران ، ذرت ، زيتون ، کنگر و دانه ي شلغم ) که گرم نشده باشد ( روغني که در سالاد استفاده مي شود ) . البته روغنها بايد کيفيتي مناسب داشته باشند . براي آماده سازي غذا بيش از 2 قاشق مرباخوري روغن آشپزي ( روغن زيتون يا روغن بادام زميني ) استفاده نکنيد . روزانه بيش از 2 قاشق مرباخوري کره يا مارگارين روي نان صبحانه خود نماليد . روزانه بيش از يک وعده غذاي چرب و خيلي سرخ شده مثل سيب زميني سرخ شده ، سوسيس ، سسها ، کيکها و شکلاتها مصرف نکنيد .
گوشت ، ماهي ، تخم مرغ : سعي کنيد درهفته 4-2 بار ،‌ قطعه اي گوشت در غذايتان باشد ( هر قطعه گوشت معادل 120-80 گرم است ) . بيشتر از آن لازم نيست و کمترش هم ايرادي ندارد . از امعا و احشاي حيوانات ( دل ، جگر ، قلوه ، سيرابي و کله پاچه ) بيش از يکبار در ماه ( 120 -80 گرم ) استفاده نکنيد . کمتر از آن ايرادي ندارد .
استفاده از 1-1 قسمت ماهي در هفته را در برنامه ي غذايي تان بگنجانيد ( در هر قسمت 120-100 گرم ) در هفته 3-1 عدد تخم مرغ بخوريد چنان که مي دانيد تخم مرغ در خيلي از مواد غذايي مثل کيکها ،‌ نان شيريني ها ، کرمها و سسها وجود دارد .
شيريني ها : شيريني ها را به مقدار متعادل مصرف کنيد . خيلي از آنها در خود چربي دارند . چنانچه بعد از غذا از ، دسر استفاده مي کنيد ، تکه اي کوچک بخوريد . از دسرهايي استفاده کنيد که منبع خوب کلسيم اند مثل شير يا ماست . حبوبات : سعي کنيد درهفته 2-1 وعده عدس ، نخود و لوبيا قرمز بخوريد . يک وعده حبوبات به اندازه ي 120-100 گرم است .
ترکيبات غلات و سيب زميني : روازنه حداقل سه وعده از ترکيباتي بخوريد که قند طبيعي زيادي دارند . نان ، سيب زميني ، برنج ، غلات و ماکاروني غذاهايي هستند که قند طبيعي زيادي دارند . اين که روزانه چه مقدار از آنها استفاده کنيد ، بسته به فعاليت بدني روزانه ي شما دارد .
شير و فرآورده هاي آن : نوجوانان و بزرگسالان تا 24 سال و زنان شيرده بايد 4-3 وعده ( هر وعده معادل يک ليوان ) در روز شير بخورند . اگر شير را تحمل نمي کنيد ، ماست و پنير جايگزين هاي خوبي اند . پياله اي ماست و دو قطعه پنير ( اندازه دو قوطي کبريت) تقريباً معادل يک ليوان شير ، کلسيم دارند .
ميوه ها : اگر يک عدد سيب ، يک عدد موز ، يک بشقاب از ميوه هايي مانند توت يا انگور را يک وعده ميوه حساب کنيم بايد روزانه 2-3 وعده ميوه مصرف کرد . ميوه هاي خام بهترند.
سبزي ها :يک وعده از سبزي ها ، به اندازه ي 100 گرم سبزي خام يا 200-150 گرم سبزي پخته ،‌50 گرم کاهو يا 100 گرم سالاد مخلوط است . سعي کنيد روزانه 4-3 وعده سبزي بخوريد و حداقل يکي از اين وعده ها به صورت خام باشد .
نوشيدني ها : روزانه حداقل حدود 1.5 ليتر مايعات بنوشيد ( 7-6 ليوان )‌ . ترجيحاً از نوشابه هاي غيرشيرين استفاده کنيد . قهوه ، چاي ، چاي سياه و نوشابه هاي کولا را خيلي نخوريد . آب معدني چنانچه از کلسيم غني باشد نوشابه ي خوبي است.
به طور خلاصه :
1 – روزانه 4-3 قسمت شير يا فراورده هاي آن را بخوريد .
2 – گوشت زياد نخوريد .
3- هرگز الکل مصرف نکنيد . ( الکل دفع کلسيم را از بدن زياد مي کند )
4 – نمک ، زياد مصرف نکنيد .

نظرات بسته هستند.